ПОСАДОВІ ОБОВ'ЯЗКИ
ПОВИНЕН ЗНАТИ
ПОВИНЕН УМІТИ
ефективно застосовувати професійні знання в практичній педагогічній діяльності.
ПОВИНЕН МАТИ ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ,
спрямовані на культурний, духовний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, творчу педагогічну діяльність.
КВАЛІФІКАЦІЙНІ ВИМОГИ ДО КАТЕГОРІЙ
УЧИТЕЛЬ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇмає відповідну фахову вищу освіту, виявляє високий рівень професіоналізму, ініціативи, творчості, досконало володіє ефективними формами, методами організації навчально-виховного процесу, забезпечує високу результативність, якість своєї праці, вирізняється загальною культурою, моральними рисами, що служать прикладом для наслідування. Стаж педагогічної роботи — не менше 8 років.
УЧИТЕЛЬ І КАТЕГОРІЇмає відповідну фахову вищу освіту, виявляє ґрунтовну професійну компетентність, добре володіє ефективними формами організації навчально-виховного процесу, досяг значних результатів у вирішенніпедагогічних завдань, вирізняється загальною культурою, моральними рисами, що служать прикладом для наслідування. Стаж роботи — не менше 5 років.
УЧИТЕЛЬ II КАТЕГОРІЇмає фахову вищу освіту, виявляє достатній професіоналізм, володіє сучасними формами, методами організації навчально-виховного процесу, досяг вагомої результативності в педагогічній діяльності, вирізняється загальною культурою, моральними рисами, що служать прикладом для наслідування. Стаж педагогічної роботи — не менше 3 років.
СПЕЦІАЛІСТмає вищу або середню спеціальну освіту, професійно компетентний, забезпечує нормативні рівні та стандарти навчально-виховної роботи, відповідає загальним етичним та культурним вимогам до педагогічних працівників.
Згідно з наведеним документом, кваліфікаційну категорію педагогічному працівникові встановлюють залежно від рівня професіоналізму, володіння ефективними формами й методами організації навчально-виховного процесу та результативності й якості його праці.
Водночас недостатня визначеність понять і відсутність інструментарію для вимірювання рівня показників часто призводять до зниження об'єктивності атестації та її ефективності. Потребує конкретизації та обґрунтування різниця між «високою», «значною» та «вагомою» результативністю педагогічної діяльності, «досконалим» та «добрим» володінням методикою викладання, «ґрунтовним» та «високим» рівнем професіоналізму тощо.
ПАРАМЕТРИ
визначення рівня діяльності вчителя, відповідно до Типового положення
• результативність фахової діяльності;
• методична компетентність;
• професіоналізм;
• моральні риси;
• освітній рівень (наявність та рівень педагогічної й відповідної фахової освіти);
• стаж безпосередньої педагогічної діяльності.
Один із ґрунтовних принципів організації атестації — здійснення комплексного оцінюваннядіяльності педагогічного працівника, яка передбачає забезпечення всебічного розгляду матеріалів з досвіду роботи, вивчення необхідної документації, порівняльний аналіз результатів діяльності впродовж усього періоду від попередньої атестації. Необхідною умовою об’єктивної атестації є всебічний аналіз освітнього процесу в закладі, вивчення думки батьків, учнів та колег атестованого вчителя.
Результативність фахової діяльності вчителя в міжатестаційиий період визначають за такими напрямами:
1. Досягнення учнів і педагога.
2. Результативність науково-методичної роботи.
3. Рівень професіоналізму.
4. Моральні риси, соціально-психологічна готовність працівника.
5. Додаткові параметри.
Параметри вивчення й оцінювання результативності
фахової діяльності вчителя в міжатестаційний період
1. Досягнення в міжатестаційиий період
1.1.Навчальні досягнення учнів:
• результати моніторингових досліджень;
• порівняльні результати зовнішнього незалежного оцінювання й Державної підсумкової атестації.
1.2.Досягнення учнів у конкурсах, олімпіадах:
• предметні олімпіади;
• конкурси МАН;
• учнівські конкурси (згідно з обласним реєстром);
• інші творчі конкурси, змагання.
1.3. Особисті досягнення вчителя є професійних конкурсах:
• Всеукраїнський конкурс «Учитель року»;
• обласний конкурс «Кращий працівник року в галузі освіти»;
• інші конкурси фахової майстерності (згідно з обласним реєстром).
2. Результативність науково-методичної роботи
2.1. Підготовлені методичні матеріали:
• програми авторських курсів у системі неперервної освіти;
• програми курсів варіативної складової навчального плану;
• науково-методичні комплекси, дидактичні матеріали, медіатеки;
• укладання підручників (зокрема в складі авторського колективу);
• укладання методичних посібників (зокрема в складі авторського колективу);
• наукові праці;
• статті у виданнях ВАК;
• статті у науково-методичних фахових виданнях;
• виступи на науково-практичних конференціях;
• інші власні методичні розробки.
2.2.Участь у поширенні прогресивного педагогічного досвіду:
• експериментальний дослідний майданчик, школа-лабораторія;
• авторські курси в системі неперервної освіти;
• педагогічна майстерня, майстер-клас, лабораторія творчого вчителя;
• творча група;
• школа молодого вчителя, тьюторство, наставництво;
• семінари, круглі столи;
• інші форми співпраці з методичними службами, педагогічним загалом;
• участь у роботі журі фахових (творчих) конкурсів, рецензування та експертиза науково-методичних матеріалів;
• реалізація соціально-педагогічних проектів, програм;
• інші форми роботи.
2.3. Апробація методичних розробок працівника:апробація та поширення досвіду працівника.
3. Рівень професіоналізму:
• результати тестування з фахової компетентності;
• результати підвищення кваліфікації;
• результати самоосвіти в міжатестаційний період.
4. Моральні риси, соціально-психологічна готовність:
• результати самооцінки соціально-психологічної готовності;
• результати соціально-психологічного дослідження.
5. Додаткова освіта:
• проходження курсів спеціалізації з інших предметів;
• наявність другої вищої педагогічної освіти;
• навчання в аспірантурі;
• наявність наукового ступеня, вченого звання.
ВИМОГИ ДО РІВНЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ТА КВАЛІФІКАЦІЇ
ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ПРИ ПРИСВОЄННІ ЇМ
КВАЛІФІКАЦІЙНИХ КАТЕГОРІЙ
Кваліфікаційна категорія працівника | Вимоги до рівня професійної підготовки |
спеціаліст | · має повну вищу освіту, раніше не атестувався · здатний забезпечувати засвоєння учнями/вихованцями навчальних програм · знає основи педагогіки, психології, дитячої та вікової фізіології · знає теоретичні основи та сучасні досягнення науки з предмета, який викладає · використовує інформаційно-комунікаційні технології, цифрові освітні ресурси у навчально-виховному процесі · уміє вирішувати педагогічні проблеми · уміє встановлювати контакт з учнями/вихованцями, батьками, колегами · дотримується педагогічної етики, моралі |
спеціаліст другої категорії | · має повну вищу освіту · здатний забезпечувати засвоєння учнями/вихованцями навчальних програм · знає основи педагогіки, психології, дитячої та вікової фізіології · знає теоретичні основи та сучасні досягнення науки з предмета, який викладає · використовує диференційований та індивідуальний підхід до учнів/вихованців · використовує інформаційно-комунікаційні технології, цифрові освітні ресурси у навчально-виховному процесі · постійно вдосконалює свій професійний рівень · володіє сучасними освітніми технологіями, методичними прийомами, педагогічними засобами, різними формами позаурочної роботи та ефективно застосовує їх · впроваджує інноваційні технології у навчально-виховному процесі · обізнаний з основними нормативно-правовими актами про освіту · уміє вирішувати педагогічні проблеми · уміє встановлювати контакт з учнями/вихованцями, батьками, колегами, є авторитетом для них · дотримується педагогічної етики, моралі |
спеціаліст першої категорії | · має повну вищу освіту (диплом спеціаліста або диплом магістра) · здатний забезпечувати засвоєння учнями/вихованцями навчальних програм · формує в учнів/вихованців навички самостійно здобувати знання і застосовувати їх на практиці · знає основи педагогіки, психології, дитячої та вікової фізіології · знає теоретичні основи та сучасні досягнення науки з предмета, який викладає · лаконічно, образно і виразно подає матеріал · використовує диференційований та індивідуальний підхід до учнів/вихованців · володіє технологіями творчої педагогічної діяльності з урахуванням особливостей навчального матеріалу і здібностей учнів/вихованців · використовує інформаційно-комунікаційні технології, цифрові освітні ресурси у навчально-виховному процесі · постійно вдосконалює свій професійний рівень · володіє сучасними освітніми технологіями, методичними прийомами, педагогічними засобами, різними формами позаурочної роботи та ефективно застосовує їх · впроваджує інноваційні технології, передовий педагогічний досвід у навчально-виховному процесі, · використовує методи компетентно орієнтованого підходу до організації навчального процесу · обізнаний з основними нормативно-правовими актами про освіту · уміє вирішувати педагогічні проблеми · уміє аргументувати свою позицію та володіє ораторським мистецтвом · уміє встановлювати контакт з учнями/вихованцями, батьками, колегами, є авторитетом для них · дотримується педагогічної етики, моралі |
спеціаліст вищої категорії | · має повну вищу освіту (диплом спеціаліста або диплом магістра) · здатний забезпечувати засвоєння учнями/вихованцями навчальних програм · формує в учнів/вихованців навички самостійно здобувати знання й застосовувати їх на практиці · активно впроваджує форми та методи організації навчально-виховного процесу, що забезпечують максимальну самостійність навчання учнів/вихованців · володіє широким спектром стратегій навчання · застосовує нестандартні форми проведення уроку · знає основи педагогіки, психології, дитячої та вікової фізіології · знає теоретичні основи та сучасні досягнення науки з предмета, який викладає · лаконічно, образно і виразно подає матеріал · використовує диференційований та індивідуальний підхід до учнів/вихованців · володіє технологіями творчої педагогічної діяльності з урахуванням особливостей навчального матеріалу і здібностей учнів/вихованців · використовує інформаційно-комунікаційні технології, цифрові освітні ресурси у навчально-виховному процесі · постійно вдосконалює свій професійний рівень · володіє інноваційними освітніми методиками і технологіями, педагогічними засобами, різними формами позаурочної роботи та активно й ефективно застосовує їх та поширює у професійному середовищі · упроваджує передовий педагогічний досвід у навчально-виховному процесі · продукує оригінальні, інноваційні ідеї · використовує методи компетентно орієнтованого підходу до організації навчального процесу · вносить пропозиції щодо вдосконалення навчально-виховного процесу в навчальному закладі · обізнаний з основними нормативно-правовими актами про освіту · уміє вирішувати педагогічні проблеми · уміє аргументувати свою позицію та володіє ораторським мистецтвом · уміє встановлювати контакт з учнями/вихованцями, батьками, колегами, є авторитетом для них · дотримується педагогічної етики, моралі |